Egy cég, ami már 120 éve működik, már a csőd szélén is állt, de 25 évvel ezelőtt egy nagy lépést tettek, beléptek a videojátékiparba és világhírnevet szereztek? Röviden így is összegezhetnénk a NINTENDO-t.Nézzük is bővebben, mi is történt ezzel a céggel és hogy lendítette fel a videojátékipart?
1) A Kezdet (1889-1975)
Fusajiro Yamauchi alapította a Nintendot 1889ben egy kicsiny vállalkozásként. Eleinte csak kártyákat gyártottak kézzel Kyotóban. Nagy sikert aratott Japánban. 1956-ban hozzáférést nyert a Disney karakterei felhasználásához, így Disney kártyákat is nyomtathattak, ami úgyszintén nagy sikert aratott. 1963 és 1968 között a Nintendo kísérleti lépéseket tett a cég hírnevének az öregbítésének érdekében: taxivállalatot, szerelmi szállodaláncot, Tv csatornát, élelmiszeripari vállalatot, ill. további játékgyárakat hoztak létre Nintendo címen. A játékgyárakat leszámítva egyik próbálkozás sem vált be. A 60as évek végén a kártyák iránti kereslet nagyon lecsökkent, ennek hatására a cég a csőd szélére került óriási hitelállománnyal. Ekkor kellet lépnie a Nintendonak, a cég élete múlott a döntésen.Belépnek, az akkor még gyerekcipőben járó videojátékpiacba.
2) Kezdeti lépések a videojáték-piacban(1975-1983)
Első lépése:1975ben megszerezték a Magnavox Odyssey eladásának jogát Japánban. Ez már a cég számára egy kisebb sikert aratott, ugyanis ekkoriban az otthoni játékkonzolok nagyon ritkák voltak! Következő lépésként játéktermi gépeket gyártottak mint pl.: Computer Othello; Radar Scope; Donkey Kong. Donkey Kong és Mario(eleinte Jumpmannek hívták) óriási sikert aratott a játéktermekben. Ezután kiadta Nintendo az első otthoni konzolját a 70es évek végén, ami elég kezdetleges volt, a kevés játékszámmal. Főleg Japánban tudtak értékesíteni belőle.
3) Az első nagysikerű konzol, amivel berobban a videojáték-iparba: a NES (1983-1992)
Nintendo Entertainment System (Nintendo szórakozási rendszer) azaz NES. Elsőzör 1983ban adták ki Japánban Famicom néven (Family Computer azaz családi számítógép). Ezt a nevet Amerikában nem adhatták, mivel a ?családi? szó eltaszíthatja az egyes vásárlókat, így lett a szórakozási rendszer a neve USAban és EUban. 8bites technológiának köszönhetően új utak nyíltak a videojátékok fejlődésében. 1983ban mélypontba jutott videojáték-ipar fellendülését köszönhetjük ennek a konzolnak. 1985ben jelent meg USAban; EUban, végül az egész világot meghódította. Igazából csak a SEGA volt az ellenfele a Master Sytemmel és a Genisissel, amik csak az EUban és Dél-Amerikában hóditottak. Ezt az újabb nagy sikert az óriási játékszámnak köszönhető: több mint ezer játék egy konzolon, ill. a Super Mario Bros sorozatnak! A csomaghoz tartozott az alapgép+2joy+1pisztoly+1 kazetta. Több mint 60millió darabot adtak el az egész világban, ezzel az egyik legsikeresebb konzolok közzé nevezhetjük. Sajnos kalóz, azaz feltört változata is megjelent a piacokon, ami az olcsóságának köszönheti a sikerét?
4) A siker tovább folytatódik a Nintendo köv. konzolával: a SNES (1992-1996)
SNES: Super Nintendo Entertainment System (Japánban: Super Famicom; Dél-Koreában: Super Comboy). Ez a Nintendo a NES után kiadott következő konzolja. 16bites technológia miatt a játékok tovább fejlődtek a NEShez képest grafikában és hanghatásban egyaránt. 1990 Nov. 21-én adták ki Japánban; 1991 Aug. 31.-én É.-Amerikában; 1992. ápr. 11.én EU-ban. Amerikában 199$-ért volt kapható, Angliában 150L-ért. A csomaghoz tartozott egy alapgép+1joy+Mario kazetta(?). Ez a konzol is ugyanúgy nagysikerű volt mint a NES, több mint 60millió darabot adtak el belőle, de nem tudta túlszárnyalni, ugyanis a SEGA a Megadrive (Genisis) konzolával egyaránt nagy sikereket ért el USAban és Ázsiában. Ugyanúgy kazettás(cartridge) volt a SNES is, mint a NES, csak jóval nagyobb memóriával. Bár a Nintendo ezt tovább szerette volna fejleszteni, az akkoriban még újdonságnak számító cd-s lejátszóval, azaz a játékokat CDn is ki lehetett volna adni, ez jóval nagyobb tárhelyet biztosított volna? Nintendo meg is kezdte a tárgyalásokat ez ügyben a Sonyval, de nem tudtak megegyezni, így a Cds SNES már csak egy álom maradt, míg a Sony tovább fejlesztette és kiadta a saját konzolját a Sony Playstationt.
5) A várva várt siker nem következik be: Nintendo 64 (1996-2001)
Nintendo64: A 64bites processzor technikáról nevezték el. Ezt a konzolt a SNES után adták ki 1996 Jún. 23-án Japánban; 1996 Sept. 29-én USAban; 1997. Már. 1-én EUban. USAban 199$ volt az ára, marketing szlogenje: Get N, or get Out! SNES-hez képest óriásit fejlődött a grafikája. Az összes játék 3D-s, processzora is jóval fejlettebb és gyorsabb, mint a SNES-é. A bevezető mondatból is látszik, hogy nem hozott nagy sikert a Nintendo 64 a többi konzolhoz képest. 32 milliót adtak el belőle. Ez az eredmény főleg a PlayStation nagy eredményességének köszönhető, ugyanis több mint 100 milliót adtak el belőle. Míg a Nintendo továbbra is kazettán adta ki a játékait N64re, addig a Sony CD-n adta ki. Mint már említettem a CDn jóval nagyobb tárhelyet tud biztosítani a játéknak, így jóval nagyobb szabadságot adtak a programozóknak a játékok megírásához. PlayStation hardverei is jóval fejlettebbek voltak, mint a N64é!
6) Nintendo gyengélkedése tovább folytatódik: Gamecube (2001-2006)
Gamecube-t a Spaceworld-ön és az 1999es E3 kiállításon mutatták be 2000ben Dolphi neven. Hivatalosan 2001. Sept. 14.-én Japánban; 2001. Nov. 18 USA; 2002. Máj. 3-án EUban; 2002. Maj. 17-én Ausztráliában. Nintendo első konzola, amit optikai adattárolón adtak ki. Speciális 1,5GB DVD-ROMon adták ki a játékokat. Ellenfelei a Sony PlayStation 2, és a Microsoft Xbox volt. Mint a főcímből is látszódik, a Nintendo ismét nem tudta túlszárnyalni ellenfeleit. A Gamecube-ból 21 milliót adtak el, míg a Sony PlayStationból 120 milliót(!); XBOXból 25milliót. A Nintendonál elgondolkoztak azon is, hogy mi lenne ha követnék a SEGA példáját és felhagynának a konzolgyártással, és csak játékokat fejlesztenének. De kijelentették, hogy ha a konzolgyártást abbahagynák, akkor a játékfejlesztést is, tehát nem követik a SEGA példáját? Még szerencse?
7) Újra sikeres tud lenni a Nintendo?: Wii (2006-napjainkig)